ورق فلزی

پیوندها
  • ۰
  • ۰

دسته‌بندی کوره‌ها

کوره‌های قوسی را بسته به مسیری که جریان الکتریکی در این کوره‌ها طی می‌کند می‌توان به دودسته تقسیم نمود:

۱٫ کوره‌ی قوسی غیرمستقیم: درصورتی‌که قوس الکتریکی بین الکترودها برقرار گردد، به آن کوره قوس الکتریکی غیرمستقیم گویند. حرارت ایجادشده در اثر این قوس از طریق تشعشع و جابجایی به شارژ منتقل گشته و موجبات ذوب آن را فراهم می‌نماید. این نوع کوره‌ها نسبت به این‌که توسط یک یا سه فاز تغذیه شوند، دارای دو یا سه الکترود بوده و بیشتر برای ذوب فلزات غیر آهنی و چدن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

۲٫ کوره‌های قوسی مستقیم: درصورتی‌که جریان الکتریکی از طریق قوس الکتریکی ایجادشده بین الکترود و شارژ به شارژ منتقل شود آن را کوره قوس الکتریکی مستقیم نامند. این کوره‌ها ممکن است با جریان برق یک، دو یا سه فاز کار کنند، جریان برق ممکن است از طریق قوسی که بین یک الکترود و شارژ ایجاد می‌شود به شارژ منتقل و پس از عبور از آن با ایجاد یک قوس الکتریکی دیگر به الکترود مجاور منتقل شود و یا احتمال دارد جریان الکتریکی پس از ورود به شارژ ( از طریق قوس الکتریکی که بین الکترود و شارژ برقرار است) با بدنه کوره منتقل و ازآنجا توسط یک الکترود دیگر (بدون ایجاد قوس) خارج شود.

حرایت ایجادشده در اثر یاین قوس از طریق تشعشع و جابجایی به شارژ منتقل گشته و موجبات ذوب آن را فراهم می‌نماید. این نوع کوره‌ها نسبت به این‌که توسط یک یا سه فاز تغذیه شوند، دارای دو یا سه الکترود بوده و بیشتر برای ذوب فلزات غیر آهنی و چدن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  • الف. با دو الکترود و جریان برق تک فاز
  • ب. با سه الکترود و جریان برق سه فاز

مشخصات کوره

  • کوره‌ای است به شکل مکعب مستطیل با طول ۱۵ و عرض ۷٫۵ متر و با ارتفاع ۴٫۵ متر(ارتفاع محفظه داخلی کوره حدوداً ۱٫۵ متر است).
  • سوخت کوره گاز طبیعی است.
  • قدرت حرارتی کوره ۷۰۰۰۰۰۰ کالری در ساعت است.
  • دارای ۴۸ مشعل گازی در یک‌طرف کوره است.
  • ماکزیمم تولید در ساعت ۲۵۰ تن است
  • قابلیت‌های کوره مذکور
  • قابلیت بالا بردن دما تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد.
  • کنترل آسان دما اتمسفر کوره.
  • قابلیت نگهداری لوله‌ها در داخل کوره همراه با چرخاندن .
  • هزینه نگهداری پایین .
  • قابلیت ردیابی دقیق لوله‌ها در داخل کوره.
  • قابلیت پایش وضعیت داخل کوره در حین کار.

تجهیزات مکانیکی کوره:

  1. ۱٫ اسکلت کوره (steel structure)
  2. ۲٫ میزهای گامی (walking beam unit) و سایر تجهیزات مربوط به انتقال لوله در داخل کوره
  3. ۳٫ سیستم سوخت و احتراق کوره (gas pipe system & air combustion)
  4. ۴٫ ایستگاه هیدرولیک , پنوماتیک وگریسکاری
  5. ۵٫ سیستم خنک کاری کوره
  6. ۶٫ کابین فرمان کوره
  7. ۷٫ نسوزهای داخل کوره

عملیات تولید باEAF

کوره با قراضه بارگیری می‌شود . پس از قرار دادن قراضه در داخل کوره دوباره سقف کوره‌بسته شده و عملیات ذوب کردن انجام می‌گیرد . الکترودها بر روی قراضه پایین آمده و قوس زده می‌شود و سپس الکترودها به لایه قراضه خردشده در بالای کوره فشار وارد می‌کنند . ولتاژ انتخابی برای این سطح از عملیات معمولاً کم است . ولتاژ پایین سقف و دیوارها را از گرمای بیش‌ازحد و آسیب از قوس محافظت می‌کند .

پس از رسیدن به پایین کوره ، الکترودها می‌توانند کمی بالا آورده شوند و موجب افزایش طول قوس و ازاین‌رو بالا بردن توان ذوب کردن گردند . این موضوع به تشکیل حتی سریع‌تر حوضچه مذاب کمک می‌کند . کوره‌های مدرن با برخی ویژگی‌های اضافی طراحی می‌شوند . در این کوره‌ها اکسیژن به داخل قراضه دمیده شده و گاهی اوقات گرمای شیمیایی توسط مشعل‌های اکسیژن – سوخت نصب‌شده روی دیوار کوره تأمین می‌شود . هر دو فرایند به ذوب کردن قراضه سرعت می‌بخشند .

کوره قوس الکتریکی

تشکیل سرباره که در سطح فولاد مذاب شناور می‌شود بخش مهمی از فرآیند ساخت فولاد است . سرباره نه‌تنها به‌عنوان پوشش عایق حرارتی عمل می‌کند ، بلکه فرسایش مواد نسوز را هم کاهش می‌دهد . مواد نسوز بازی در کوره باعث سرباره پفکی می‌شود و امکان دستیابی به بازده حرارتی بیشتر و پایداری بهتر قوس و بازدهی الکتریکی را فراهم می‌کند .

هنگامی‌که قراضه به‌طور کامل ذوب شد اغلب سبد دیگری از قراضه به کوره شارژ و ذوب کردن انجام می‌شود . پس‌ازاینکه شارژ دوم به‌طور کامل ذوب شد ، عملیات تصفیه برای کنترل و تصحیح ترکیب شیمیایی فولاد انجام می‌گیرد و فوق گذار از دمای انجماد برای آماده‌سازی جهت تخلیه کوره به آن داده می‌شود . هنگامی‌که دما و ترکیب شیمیایی درست باشد ، با کج کردن ،کوره فولاد به پاتیل پیش گرم شده‌ای تخلیه می‌گردد .

قوس الکتریکی

کوره‌هایی با جریان متناوب سه الکترود گرافیتی متحرک دارند . گرم کردن و ذوب فلز توسط انرژی تابشی از برقراری قوس بین الکترودها و فلز انجام می‌شود و دما در منطقه قوس به c ◦۴۰۰۰ می‌رسد برقراری یکنواخت قوس با استفاده از حرکت الکترودهای حامل جریان در جهت عمود بر سطح مذاب تنظیم می‌شود . تنظیم انرژی تابشی توسط کوتاه و بلند کردن طول قوس با حرکت الکترودها امکان‌پذیر است .



برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی