ورق فلزی

پیوندها
  • ۰
  • ۰

ورق مورد استفاده در بدنه خودرو

 

خودرو به عنوان وسیله ای که روزانه به میزان زیادی انسان ها با آن سروکار دارند به حساب می آید به همین دلیل اهمیت دارد تا از مرغوبیت و استحکام بالائی برخوردار بوده تا حافظ جان بشر باشد. کاربرد آهن در صنایع خودروسازی به گونه ای گسترده است که در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی انواع ورق های بدنه خودرو و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

ورق گالوانیزه به عنوان محصولی کلیدی در صنعت خودروسازی به حساب می آید به گونه ای که قیمت ورق گالوانیزه می تواند بر روی قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار باشد. این محصول به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی، انعطاف پذیری و رنگ پذیری بالا، مقاومت در برابر نمک های محلول در آب همچنین صاف ویکدست بودن در ظاهر در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت ورق بدنه خودرو برابر با ۰.۴ تا ۲ میلی متر و عرض ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ و ۸۸۰ میلی متر می باشد. ناگفته نماند تولید ورق گالوانیزه مورد نیاز صنایع خودروسازی در ایران موجب شده تا قیمت تامین مواد اولیه به میزان ۳۰ درصد کمتر از موارد مشابه خارجی برآورد شود.

ورق سیاه به عنوان محصولی که پایه و اساس کار تولید ورق گالوانیزه به حساب می آید نیز می تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده ورق گالوانیزه و در نهایت قیمت خودرو داشته باشد. البته همانگونه که پیش تر عنوان کردیم خودکفایی صنایع فولادی ایران در تولید این گونه ورق ها، خود باعث کاهش قیمت ها تا میزان 20 تا 30 درصد از زمانی که از خارج کشور تهیه می شد، شده است.

کاربرد فولاد و آهن آلات علاوه بر استفاده در ساخت بدنه خودرو در ساخت قطعات خودرو از قبیل شاسی، چرخ ها، ترمز، صفحات بدنه، ستون و سقف خودرو، سیستم اگزوز و موتور مورد استفاده قرار می گیرد. در نگاه کلی فولاد به عنوان ماده ای با استحکام بالا می باشد که ضمن آن که تعمیر آن نیاز به صرف هزینه های بالا نیست بیشترین مقاومت را جهت حفاظت از جان بشر دارد. به همین دلیل در صنعت خودرو سازی استفاده از آهن آلات در انواع قسمت های خودرو گسترش یافته است. به طور تقریبی در یک خودروی معمولی به میزان حدودا 1090 کیلوگرم و در یک خودروی شاسی بلند به میزان 1360 کیلوگرم آهن آلات بکار می رود.

از انواع ورق های فولادی همچنین در ساخت قطعات خودروهای سنگین اعم از بیل مکانیکی، ناخنک لودر، بولدوزر گریدر، بیل، کفشک های بولدوزر، بیلچه های لودر مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های ضد زنگ و ورق های آلومینیوم نیز به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت از دیگر مواردی می باشد که به میزان زیادی در این صنعت کاربرد دارد.

آلیاژ بدنه خودرو

آلیاژ فولاد ضد زنگ و آلیاژ 304 از پرکاربردترین آلیاژ مورد استفاده در صنعت خودروسازی است. فولاد ضد زنگ با دارا بودن بیش از 5 درصد کروم و حداکثر 2 درصد کربن به اضافه دیگر آلیاژهای نیکل، آلومینیوم، تیتانیوم، سیلیسیوم، نیتروژن، سلنیوم و... به اشکال مختلف از قبیل فویل، تسمه، ورق های فولادی، سیم و لوله در این صنعت بکار می رود. فولاد آلیاژ 304 نیز دارای 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم می باشد.

ورق های نازک مورد استفاده در صنعت خودروسازی معمولا محصولات فولادی نورد تخت می باشند که دارای حداقل 610 میلی متر در عرض و ضخامت کمتر از 76.5 میلیمتر است. در تولید این محصولات ابتدا شمش فولادی را به شیوه ریخته گری آماده، سپس با استفاده از شیوه های نورد به ورق های مورد نیاز این صنعت تبدیل می گردد. حتی در صورت نیاز این محصولات را تحت استانداردهای ملی و بین المللی رنگ آمیزی می کنند.

بازرگانی مرکز آهن ارائه دهنده انواع ورق های فولادی می باشد که به صورت روزانه اقدام به ارائه قیمت انواع محصولات فولادی مانند قیمت ورق روغنی می نماید. جهت دریافت هرگونه مشاوره در خصوص خرید، فروش و یا حتی صادرات آهن آلات شما می توانید از طریق راه های ارتباطی واتس آپ، تلگرام، ایمیل و... و یا حتی شماره تماس 35155-031 با مشاوران فروش ما تماس حاصل فرمائید.

ضخامت ورق بدنه خودرو

ضخامت و کارخانه تولیدی ورق های فولادی مورد استفاده در هر یک از ماشین های تولید داخل کشور با یکدیگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال در پراید ورق سیاه ساخت کشور کره جنوبی (posco) با ضخامت 0.76 میلیمتر استفاده می شود. در ساخت پژو 405 از ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان در ضخامت 0.7 میلیمتر، خودروی سمند از ورق گالوانیزه گرم کشور ژاپن Kobelco با ضخامت 0.7 میلیمتر، ورق بدنه 206 از ورق گالوانیزه گرم ساخت دو کشور روسیه (severstal) و کره جنوبی (posco) با ضخامت 0.67 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه اصفهان اغلب در ساخت بدنه خودروهایی مانند پراید و پیکان وانت مورد استفاده قرار می گیرد. این واحد صنعتی با عرضه 400 هزار تن ورق گالوانیزه به صورت سالیانه به میزان 30 درصد از نیاز صنایع خودرو سازی و ساخت لوازم منزل را تامین می کند.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

  • ۹۹/۱۰/۲۰
  • هانیه اکبرپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی