ورق فلزی

پیوندها

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی ورق های رنگی، ورق های فلزی گالوانیزه هستند که توسط تکنیک های خاصی در صنعت رنگ آمیزی شده اند. در فرآیند تولید ورقهای رنگی، کلاف های گالوانیزه که در بخش تولید ورق گالوانیزه تولید شده است، وارد قسمت آماده سازی ورق می شود. در این بخش، سطح ورقه ها پولیش می شوند؛ این کار باعث حذف چربی ها و یا ناخالصی ها از سطح فلز می شود. بعد از این مرحله، سطح ورقه ها که به خوبی چربی زدایی شده است، به وسیله غلتک های مخصوص، برس کاری می شود. استفاده از برس، سطح را صاف و یکنواخت می کند و فرآیند رنگ کاری با کیفیت بالا انجام خواهد شد. سپس سطح ورق با آب شستشو داده شده و با هوادهی خشک می گردد. در پایان، به منظور بهبود مقاومت خوردگی ورق و افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورقه ها، مواد شیمیایی روی سطح پاشیده شده و در دمای مناسب خشک می شود. سپس ورق آماده شده وارد مرحله رنگ آمیزی می گردد. برای رنگ آمیزی، ابتدا یک نوع رنگ پایه پرایمرروی سطح بالایی و پایینی ورق اعمال شده و وارد کوره پخت می شود. پس از سرد شده ورق ها، رنگ نهایی از جنس های مختلفی مانند پلی استر، اپوکسی، پلی وینیل کلراید و یا پلی اورتان، توسط غلتک روی سطح اعمال می شود و دوباره وارد مرحله پخت رنگ می گردد. محصول نهایی که تولید شده است دارای مقاومت خوردگی بالا و شکل پذیری عالی است. ورق های رنگی در شکل های مختلف مانند نوع کرکره ای یا شادولاین، طرح سفال، هلالی یا سینوسی – هشتی و شیروانی فرم داده می شوند؛ همچنین این ورق ها در تنوع رنگی گسترده از جمله رنگ های قرمز، آبی، سفید، قهوه ای، قهوه ای سوخته، سبز، نقره ای، بنفش، صورتی، زرد، جگری و کرمی و دیگر رنگها در بازار موجود می باشد. در کل باید گفت بسیاری از صنایع تولیدی توسط این ورق ها پشتیبانی می شوند. ضخامت پوشش رنگ در بخش رویی ورق های رنگی، 20 تا 25 میکرون و در بخش پشتی حدود 7 تا 15 میکرون است. ضخامت ورق تولیدیاز0/20 تا0/70 میلی متر است. تنوع رنگ در این ورق ها تا 15 رنگ در بازار وجود دارد. کاربردهای ورقهای رنگی: صنایع ساختمانی (انواع سقف – بدنه انبار و کارگاه و سوله – نمای داخلی و خارجی ساختمان ها) ساخت لوازم خانگی (بدنه یخچال و فریزر – آبگرمکن – اجاق گاز – ماشین لباسشویی – ماکروویو و ..) صنایع فلزی (کابینت – تجهیزات اداری – انواع پارتیشن – بدنه رایانه و ....) صنعت حمل و نقل (ساخت کانتینر – ماشین سنگین – اتاقک خودرو و ...)

اگر دنبال سایتی برای ثبت اگهیتون هستین آگهی رایگان رو فراموش نکنید.

  • هانیه اکبرپور
  • ۰
  • ۰

در صنعت ساختمان سازی و یا ساخت کانکس از ورق های فلزی استفاده می شود. یکی از این نوع ورق ها ساندویچ پانل است که به دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تقسیم می شود که در ساختمان سازی و ساخت کانکس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای ساخت ساندویچ پانل از ورق استیل و یا ورق های فولادی استفاده می شود که در ادامه مطلب به چند نوع آن اشاره خواهیم کرد.

ورق های تشکیل دهنده ساندویچ پانل

ورق روغنی

از پر ترفدار ترین ورق ها ورق روغنی است که با استفاده از تکنولوژی نورد سرد تولید می شود. نورد سرد نوعی فرآیند است که در آن ورق با ضخامت بالا را تبدیل به ورقی با ضخامت پایین می کنند. چون این ورق با استفاده از نورد سرد تولید می شود از کیفیت عالی برخوردار است و بیشتر در مکان هایی کاربرد دارد که بخواهند از ورق برای ظاهر جسم استفاده کنند.

ورق گالوانیزه

این ورق با روی گالوانیزه شده است. گالوانیزه شدن این ورق به این معنا است که فولاد را با فلز روی می پوشانند و این کار به گونه ای صورت می گیرد که ورق آهن را درون حوضچه مذاب غوطه ور می کنند که این کار باعث جلوگیری آن از خوردگی می شود. این فلز حتی اگر ترک هم بردارد باز هم در مقابل زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.

ورق گالوانیزه رنگی

این ورق نیز دقیقا مانند ورق گالوانیزه است و تنها تفاوت آن رنگی بودن آن است که زیبایی قابل توجهی دارند. از این ورق ها بیشتر در ساخت کانکس و سقف شیروانی ها و خودرو سازی استفاده می شود. این ورق با رنگ های متفاوت از ضخامت 0.18 میلیمتر تا 0.7 میلیمتر موجود است.

ورق سیاه

 ورق سیاه کاملا برعکس ورق روغنی است. به این منظور که این ورق با استفاده از تکنولوژی نورد گرم و در دمای بالا ساخته می شود و به همین دلیل ظاهری مات دارد. از این ورق بیشتر در صنعت ساختمان سازی، تانکر سازی، خودرو سازی و... کاربرد دارد.

  • هانیه اکبرپور
  • ۰
  • ۰

ورق رنگی:

رنگ پاشی معمولا روی ورق های گالوانیزه صورت می گیرد. ورق گالوانیزه را در کوره های خاصی رنگ پاشی می کنند. این ورق های به علت زیبایی و تنوع رنگی که دارند بیشتر در ساخت کانکس از آن ها استفاده می شود و دارای استاندارهای جهانی می باشند که در همه جا یکسان است.

ورق اسید شوئی:

به ورق هایی که توسط اسید کلریدریک چربی های روی ورقی که به ضخامت دلخواه رسیده است زدوده می شود، اسید شویی می گویند.
ورق اسید شویی شده از ورق گرم تولید می شود که طی پروسه ای زغال ها و ناخالصی های روی سطح آن توسط اسید گرفته می شود و حالتی براق و روغنی پیدا می کند.
از ورق اسید شویی شده در مصارف ساختمانی، تولید مخازن گاز، اتومبیل سازی و... استفاده می شود.

ورق روغنی:

ورق های روغنی توسط تکنولوژی نورد سرد تولید می شود. این ورق ها به علت براق بودن و جلوه خوب آن ها بیشتر بر روی ظاهر اجسام کاربرد دارند.به علت استفاده از نورد سرد در ورق روغنی کیفیت و ظاهر این ورق بسیار عالی است.

ورق آلومینیوم:

یکی از پر کاربرد ترین نوع ورق، ورق آلومینیومی است که کاربرد طولانی مدتی در عرصه صنعت دارد. این ورق در بازار جهانی تولید انبوهی دارد و به صورت ورق های نازک و سبک تولید می شود.
از خصوصیات این ورق می توان به انعطاف پذیری، مقاومت بالا، ظاهری براق و تمیز و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

  • هانیه اکبرپور
  • ۰
  • ۰

انواع ورق فلزی

معرفی انواع ورق های فلزی:

ورق گالوانیزه:

ورق گالوانیزه نوعی فولاد است که با روی پوشانده شده است. دلیل این امر مقاوم کردن ورق در برابر خوردگی می باشد. از این ورق در جاهایی مانند سقف شیروانی ها، گلخانه ها و هر جایی که در آن امکان این وجود که سطح آن خورده شود به کار می رود. هر چه ضخامت روی بیشتر باشد مقاومت ورق فلزی نیز بیشتر می شود.
از این ورق بیشتر در جاهای مرطوب استفاده می شود زیرا حتی اگر پوشش آن شکستگی پیدا کند باز هم از زنگ زدن محفوظ می ماند. در بعضی موارد نیز در ساندویچ پانل از ورق گالوانیزه استفاده می شود.


ورق های فلزی بسته به نوع خود کاربرد های متفاوتی دارند



معرفی انواع ورق فلزی در پست های اینده...

  • هانیه اکبرپور