ورق فلزی

پیوندها

۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حتماً اسم گاردریل را تاکنون شنیده اید، گاردریل ها حفاظ های فلزی می باشند که در کنار جاده ها و میان جاده ها و اتوبان ها نصب می شوند و یکی از مهم ترین تجهیزات ترافیکی به شمار می روند که جهت ایمنی جاده ها نصب می گردند. گاردریل ( حفاظ فلزی ) در ایمن ساختن راه ها جهت عبور و مرور وسایل نقلیه، جلوگیری از خارج شدن و یا سقوط ماشین ها به پرتگاه، تفکیک دو طرفه جاده ها همچنین جدا کردن ترافیک های جهت های مختلف یک بزرگراه به کار برده می شود، گاردریل ها معمولاً از جنس فلز بوده و تا کیلومترها امتداد پیدا می کند گاردریل ها (حفاظ فلزی ) به انواع دو موج و سه موج و حفاظ های بتنی یا همان نیوجرسی تقسیم می شوند.

بر اساس آیین نامه ی ایمنی راه های کشور در سه نوع مختلف تولید می شوند:

حفاظ های انعطاف پذیر

  • کابلی سپری دو موجی (با پایه‌های ضعیف)
  • سپری سه موجی (با پایه‌های ضعیف)

– سیستم سپری ۲ موجی :

با پایه‌های ضعیف میلگردی کاملاً مشابه سیستم کابلی می باشد، در حالی که تغییر شکل جانبی آن بسیار کمتر است؛ بنابراین فضای خالی مورد نیاز پشت حفاظ به حداقل می‌رسد. این نوع حفاظ نیز توانایی پوشش‌دهی به وسایل نقلیه با وزن ۸/۰ تا ۸/۱ تن را داشته و در برخورد وسیله نقلیه ۱۸۰۰ kg با زاویة ۲۸ درجه و سرعت ۹۵ km/hr میزان تغییر شکل جانبی معادل ۲/۲ m را خواهد داشت. حد بالای سرویس‌دهی این حفاظ، وسیله نقلیه کاروان ۲۱۰۰ kg Van با زاویه برخورد ۲۴ درجه و سرعت ۹۵ km/hr است. این سیستم در عین حال به ارتفاع نصب و نیز پستی و بلندی‌های زمین حساس است و بنابراین در اجرا باید ارتفاع نصب به دقت در نظر گرفته شود.

 

 

– سیستم سپر ۳ موجی :

با پایه‌های ضعیف کاملاً مشابه حفاظ ۲ موجی W شکل است. با این تفاوت که به دلیل عرض بیشتر سپر، محدوده وسیع‌تری از وسایل نقلیه با ارتفاع متفاوت را پوشش می دهد و به علاوه نسبت به تغییرات ارتفاع کمتر حساس است. به دلیل جلوگیری از پیچش سپر، این سیستم باید به تناوب از بالا و پایین به پایه‌ها قلاب گردد.

حفاظ های نیمه صلب

  • سپری قوطی شکل (با پایه‌های ضعیف)
  • سپری دو موجی لقمه‌دار (با پایه‌های قوی)
  • سپری ۳ موجی لقمه‌دار (با پایه‌های قوی)
  • سپری ۳ موجی اصلاح شده

 

حفاظ فلزی جاده

 

– سیستم سپر قوطی شکل با پایه‌های ضعیف:

مقاومت خود را از مقاومت کششی و خمش یک تیر با مقطع قوطی شکل به دست می‌آورد. پایه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که به هنگام برخورد، در نزدیکی نقطه برخورد شکسته شده و نیرو را به پایه‌های مجاور منتقل نمایند تا انتقال نیرو به پایه‌ها تدریجی صورت پذیرد. وسایل نقلیه تحت پوشش این حفاظ وزنی از ۸/۰ تا ۸/۱ تن دارند. حد بالای محافظت این سیستم کاروان با وزن ۱/۲ تن است.

– سیستم سپر ۲ موجی شکل لقمه‌دار با پایه‌های قوی:

لقمه‌ای که میان پایه و سپری در این سیستم قرار می‌گیرد احتمال پاره شدن وسیله نقلیه توسط پایه‌ها و احتمال پرت شدن از روی حفاظ را به حداقل می‌رساند. مانند تمام سیستمهای با پایه‌های قوی مقاومت این سیستم از مجموع تنشهای کششی و خمشی سپری و تنشهای خمشی و برشی پایه به دست می‌آید. طراحی باید به گونه‌ای باشد که در صورتی که قدرت برخورد به حدی باشد که پایه‌های حفاظ را خم کند، سپری پاره شده و وسیله نقلیه از میان آن عبور نماید. این سیستم به راحتی کاروان با وزن ۱/۲ تن و با زاویه برخورد ۲۱ درجه و سرعت ۹۵ km/hr را به مسیر باز می‌گرداند. پس از تصادف، پایه‌های قسمت آسیب دیده هنوز قادر به پاسخگویی به برخوردهای متوسط هستند و در نتیجه نیازی به تعمیرات فوری وجود ندارد.

 

 
 

– حفاظ با سپری ۳ موجی لقمه‌دار با پایه‌های قوی:

کاملاً مشابه سیستم قبل بوده با این تفاوت که سپری آن ۳ موجی می باشد، صلب‌تر و پهن‌تر است که منجر به خسارت کمتر حفاظ حین برخورد می‌شود و بنابراین قابلیت پاسخگویی حفاظ به وسیله نقلیه بزرگتر بالا می‌رود. ارتفاع این نرده ۹۰۰ mm باید در نظر گرفته شود.

– حفاظ با سپری ۳ موجی اصلاح شده:

این حفاظ دارای ۱ لقمه با شکل ذوزنقه می باشد که این امکان را فراهم می کند تا به هنگام برخورد، لبه پایین سپری و خود لقمه خم شوند و در نتیجه سطح سپری به هنگام برخورد هنوز عمود بر زمین باقی می‌ماند و این امر احتمال پرتاب شدن وسیله نقلیه از روی آن را کاهش می‌دهد. چنین حفاظی به راحتی برخورد یک وسیله نقلیه معمولی ۸۲۰ kg، یک اتوبوس ۹۱۰۰ kg (با زاویه ۱۵ درجه و سرعت ۹۰ km/hr) و یک اتوبوس ۱۴۵۰۰ kg (با زاویه ۱۴ درجه و سرعت ۹۷ km/hr) را تحت پوشش قرار می‌دهد. این حفاظ چنانچه موارد اقتصادی و اجرایی نداشته باشد از بهترین نوع حفاظ ها به شمار آمده و پس از برخورد نیز کمترین هزینه تعمیرات را بر جای می‌گذارد.

حفاظ های صلب -حفاظ بتنی معروف به نیوجرسی

سیستم بتنی با مقطع متغیر:

به هنگام برخوردهای شدید تمایل به واژگونی و شکسته شدن دارد و در نتیجه در طراحی باید آرماتور کافی و مناسب برای آن تعبیه گردد و گیرداری کافی با زمین داشته باشد. مقطع برتر و استاندارد این نوع حفاظ به نام نیوجرسی معروف می‌باشد.

این حفاظ بتنی به عنوان حفاظ میانی و حفاظ پلها نیز کاربرد دارد. بسته به مورد حتی برای سپر کردن نور وسایل نقلیه مقابل یا ممانعت از ریزش خاک کنار جاده به روی جاده می‌توان ارتفاع آن را تا ۲۳۰۰ mm نیز افزایش داد. چنان‌چه محافظ بتنی برای حالتهای متعارف طراحی می‌شود ارتفاع ۸۱۰ mm باید رعایت شود و در این حال به طور مناسبی وسایل نقلیه تا ۱۸ تن را به مسیر اصلی بازمی‌گرداند. چنان‌چه ارتفاع به ۱۰۷۰ mm افزایش یابد این سیستم قادر به پوشش دادن کامیون ۳/۶۳ تن خواهد بود.

.که استفاده از هر یک از آنها به نوع جاده بستگی دارد.
 

گاردریل بتنی

مشخصات فنی گاردریل ها(حفاظ فلزی)

پایه :

ضربه گیر:

 

مشخصات فنی گاردریل

پیچ و مهره:

کلیه پیچ و مهره ها به صورت گالوانیزه شده می باشند.

  • طول سپری ۴۱۷ سانتیمتر.
  • طول مفید سپری ۳۸۰ سانتیمتر.
  • عرض گسترده ورق ۴۸ سانتیمتر، عرض مفید ( فرمدهی شده ) ۳۳ سانتیمتر.
  • جنس فلز از فولاد ST 37 و با ضخامت ۳ میلیمتر.
  • نوع پوشش گالوانیزه گرم مطابق با استاندارد ASTM
  • هر گارد دارای ۹ عدد سوراخ مخصوص جهت اتصال سپری به یکدیگر است.
  • نوع پوشش گالوانیزه گرم مطابق با استاندارد ASTM .
  • هر گارد دارای ۹ عدد سوراخ مخصوص جهت اتصال سپری به یکدیگر است.
  • طول پایه ۱۵۰ سانتیمتر. – ساخته شده از تیر آهن یا ناودانی ۱۲ و یا ۱۴ می باشد.
  • جنس فلز از فولاد ST 37 و پوشش از یک لایه ضد زنگ و یک لایه رنگ نقره ای.
  • این قطعه مابین سپری و پایه قرار می گیرد و باعث جذب انرژی تصادف ( ضرب ) می گردد.
  • از ورق به شکل M و با پوشش گالوانیزه می باشد.
  • پیچ و مهره اتصال سپری به یکدیگر از نوع M 16* 25 و به تعداد ۸ عدد می باشد.
  • پیچ و مهره اتصال سپری به یکدیگر از نوع M 10* 50 و به تعداد ۱ عدد می باشد.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

  • هانیه اکبرپور