ورق فلزی

پیوندها

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کوره قوس الکتریکی چیست؟

کوره قوس الکتریکی (Electric Arc Furnace) برای ذوب فولاد مورداستفاده قرار می‌گیرد که به‌صورت مخفف EAF نامیده می‌شود. کوره‌ای است که با مواد با استفاده از یک قوس الکتریکی گرم می‌شود. این کوره‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند که از کوچک‌ترینشان، چدن و از بزرگ‌ترین‌هایشان کوره‌های تولید فولاد را می‌توان نام برد. در بعضی از کوره‌های آزمایشگاهی گاهی دما به ۳۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

کوره قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی کوره‌ای است که با مواد با استفاده از یک قوس الکتریکی گرم می‌شود. این کوره‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند که از کوچک‌ترینشان، چدن و از بزرگ‌ترین‌هایشان کوره‌های تولید فولاد را می‌توان نام برد. در بعضی از کوره‌های آزمایشگاهی گاهی دما به ۳۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

ابداع این روش مبتنی بر این بود که می‌توان برای ذوب فلزات از قوسی که بین الکترود افقی زده می‌شود، استفاده کرد. طرح زیمنس برای قوس الکتریکی غیرمستقیم چندین نوع بوده اما تنها، در سال ۱۸۹۰ بود که هر ولت طرح کوره‌های قوس الکتریکی مستقیم را ارائه کرد به‌طوری‌که تمام خصوصیات اساسی و بنیادی کوره‌های الکتریکی جدید را دربرمی گرفت .

در کوره‌های قوس الکتریکی، انرژی الکتریکی از طریق ایجاد قوس بین الکترودهای گرافیتی و شارژ فلزی و یا ایجاد قوس بین خود الکترودها، به حرارت تبدیل‌شده و موجب ذوب فلزات می‌گردد. به همین خاطر این کوره‌ها را بر دو نوع قوسی مستقیم (قوس به بار کوره) و قوسی غیرمستقیم (قوس بین الکترودها) تقسیم‌بندی می‌کنند.

قوس الکتریکی

اساس کار

شارژ کوره با استفاده از جراثقال آهنربایی یا توسط سبدهایی که کف آن‌ها چندتکه توسط طنابی به هم متصل شده‌اند صورت می‌گیرید هنگامی‌که سبدهای شارژ روی کوره قرار می‌گیرند، طناب در اثر حرارت سوخته و شارژ به درون کوره ریخته می‌شود.

الکترودها توسط سیستم موقعیت‌یابی خودکار بالا و پایین می‌روند .برای موقعیت‌یابی ، از وینچ بالابر برقی یا سیلندرهای هیدرولیک استفاده می‌شود . سیستم تنظیم ، جریان برق ورودی تقریباً ثابت در طی ذوب کردن شارژ را حفظ می‌کند حتی اگر قراضه زیر الکترودها در هنگامی‌که ذوب می‌شود جابجا شود . از دکل بازوی نگهدارندِ الکترودها برای انتقال جریان برق به الکترودها استفاده می‌شود .

قوس الکتریکی

ترانسفورمر برای محافظت از حرارت کوره در یک اتاق نصب می‌شود . بدنه نسوز چینی شده هم با سقف قابل جابجایی از سیستم برق جداشده است .

پایین کوره ، با آجرهای نسوز و مواد نسوز بی‌شکل پوشیده شده است . کوره بر روی یک سکوی کج کردن ساخته‌شده است به‌طوری‌که فولاد مذاب را می‌توان به درون ظرف دیگری (پاتیل) برای انتقال به فرایند بعدی ریخت . برای جلوگیری از آلایندگی فولاد مذاب با نیتروژن و سرباره کوره‌های مدرن دارای مجرای تخلیه از کف در محل ناودانی تخلیه مذاب می‌باشند . در برخی از کارخانه‌های جدید ، از روش‌های مختلف پیش گرم قراضه به‌منظور کاهش مصرف برق و افزایش بهره‌وری استفاده می‌شود .



برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.


  • هانیه اکبرپور
  • ۰
  • ۰

برش CNC

دستگاه برش CNC

برای آشنایی با دستگاه برش CNC ابتدا به تعریف CNC می پرازیم . CNC مخفف عبارت Computer Numerical Control است که، به معنای کنترل عددی توسط کامپیوتر است. به‌عبارت‌دیگر CNC به معنای برش پلاسما است. برش پلاسما پروسه‌ای است که در آن فولاد یا سایر فلزات (گاهی اوقات برخی مواد دیگر) به‌وسیله یک مشعل (torch) در قطرهای مختلف برش داده می‌شود. درروش برش پلاسما از کامپیوتر برای کنترل دستگاه‌ها جهت انجام عملیات مختلف نظیر برش ، تراش ، حک و … استفاده می‌شود.


دستگاه لیزر فلزات

برش لیزری فلزات یا برش فلزات با لیزر یکی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های برش با دستگاه cnc است. از این نوع دستگاه برای حکاکی، برش، تراش، جوش و … روی فلزات مختلف استفاده می‌شود.

انواع ماشین‌های CNC

ماشین‌آلات CNC انواع مختلفی دارند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. اما ۳ دسته عمده واصلی ماشین‌آلات برش CNC به شرح زیر است.

دستگاه برش CNC پلاسما

در این برش یک گاز نجیب (در برخی موارد هوای فشرده) با سرعت‌بالا از نازل دمیده شده و در همان لحظه یک قوس الکتریکی (Electrical ARC) بین گاز در سر نازل با سطح برش ایجاد می‌گردد و گاز به حالت پلاسما می‌رود. پلاسما به‌اندازه کافی گرم است تا فلز را ذوب کند و برش صورت پذیرد. هوای فشرده نیز به‌اندازه‌ای فشار دارد که فلز ذوب‌شده را از مسیر برش دور کند. برش پلاسما فرایند برش با قوس الکتریکی است و روی هر نوع فلز رسانا ، فولاد نرم ، آلومینیوم ، فولاد ضدزنگ (استاینلس استیل) و . . . می‌تواند انجام شود. دستگاه‌های برش پلاسما قابلیت برش انواع ورق، شیت و اسلب فلزی را دارا می‌باشند و در صنایع مختلف نظیر ماشین‌سازی، قالب‌سازی، فولادسازی، سوله سازی، لوستر سازی و… کاربرد دارند.


دستگاه برش CNC هوابرش

در این دستگاه‌ها سوخت گاز به همراه اکسیژن برای جوش دادن و برش فلزات استفاده می‌شود.از مزیت‌های دستگاه هوا برش کاربرد ساده و مقرون‌به‌صرفه بودن آن است و معایب آن سرعت کند برش و پایین بودن دقت نسبت به دستگاه برش پلاسما و یا لیزراست. دستگاه هوا برش برای برش ورق‌های تخت و صفحات باضخامت بیشتر استفاده می‌شود.


دستگاه برش CNC واترجت

واتر جت نیز دستگاهی است برای برش، که با جریان بسیار پرفشار آب‌کار می‌کند. شاید عجیب به نظر برسد، اما اگر سرعت آب به حد کافی افزایش یابد، می‌تواند حتی فلزات و سنگ را نیز برش دهد . علت این‌که دستگاه‌های واتر جت می‌توانند برش بزنند، در این است که آب خروجی در یک نازل بسیار باریک ساخته‌شده از سنگ قیمتی با فشار بسیار بالایی هدایت می‌شود تا به‌صورت مستقیمی خارج شود. یکی از مزایای دستگاه‌های واتر جت این است که هیچ‌گاه برخلاف اره‌های صنعتی به خاطر گرم شدن از کار نمی‌افتند علاوه بر آن این دستگاه‌های برش، بی‌بو و بدون غبار هستند. در ساخت قطعات صنعتی، صنایع هوا – فضا، صنایع ساختمانی ، صنعت شیشه، صنعت چوب، صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی، صنعت نساجی، صنعت برق و الکترونیک و صنایع غذایی کاربرد دارد.


روش برش به‌وسیله پلاسما

برش پلاسما با ماشین CNC برش دهنده‌های پلاسما از دو روش برای استارت قوس بهره می‌گیرند.

  • ٫ ایجاد قوس از طریق گذاشتن مشعل(Torch) روی قطعه کار و تماس با آن.
  • استفاده از یک مدار ولتاژ بالا- فرکانس بالا برای ایجاد قوس الکتریکی.

درروش دوم معایب و خطراتی وجد دارد که از این معایب می‌توان به خطر برق‌گرفتگی،لزوم حفظ فاصله اسپارک و حجم بالای تشعشعات فرکانس‌های رادیویی اشاره کرد.

برای جلوگیری از نویز پذیری این تجهیزات و آسیب رسیدن به آن‌ها از تجهیزات دیگری برای استارت قوس هادی استفاده می‌شود. این تجهیزات معمولاً روی سیستم جداگانه‌ای که دور از سیستم‌های الکترونیکی حساس بوده و مجموعه کنترل پلاسما نامیده می‌شود قرار می‌گیرید.


با یک منبع نیرو، تورچ یا مشعل پلاسما، هوای فشرده، نیروی الکتریکی و الکترودهای مناسب، ماشین‌های پلاسما توانایی برش سریع و دقیق هرگونه فلز مانند آلومینیوم، فولاد ضدزنگ، برنج و مس را باضخامت بیش از ۵ سانتیمتر دارا هستند. دربرش پلاسما نیاز به گرم کردن اولیه قطعه وجود ندارد.

پلاسما عرض برش باریکی را ایجاد می‌کند. دربرش پلاسما ناحیه کوچکی از قطعه تحت تأثیر حرارت قرار می‌گیرد که این از تابیدن قطعه جلوگیری می‌کند. برش پلاسما بیشتر برای برش قطعات فلزی باضخامت کم (تا ۲ اینچ) به‌کاربرده می‌شود.

  • ضخامت برش هنگامی‌که فلز بزرگ است، سرعت برش پلاسما سریع است.
  • یک روش ایمن، راحت، مؤثر، چندمنظوره و سازگار با محیط‌زیست است.
  • دستگاه‌های برش ورق با توجه به ضخامت ورق باید قابلیت تغییر سرعت را دارا باشد، این ویژگی باعث می‌شود تا از تاب برداشتن ورق در ضخامت‌های کم جلوگیری شود.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.
  • هانیه اکبرپور