ورق فلزی

پیوندها

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گریتینگ چیست؟

گریتینگ، حاصل اتصال و برخورد تسمه های باربر و رابط به صورت شبکه ای در یکدیگر می باشد.

تسمه باربر:

تسمه ای که بار وارده را تحمل می کند و بر روی ساپورتهای دو طرف قرار می گیرد. تمام بار وارده به گریتینگ بر روی تسمه های بابر می باشد. لذا انتخاب ضخامت، ارتفاع و طول تسمه ی باربر، بیشترین تاثیر را در مقاومت و استحکام گریتینگ می گذارد. بدین شکل که با افزایش ضخامت و ارتفاع تسمه ی باربر میزان تحمل بار وارده به افزایش یافته و در مقابل با بلند شدن دهانه ی بارگذاری و به طبع آن طول تسمه ی باربر، مقدار مقاومت کاهش می یابد.

رابط (تسمه، میلگرد یا چهارپهلو):

برای ایجاد شبکه های گریتینگ و تثبیت تسمه های باربر از رابط استفاده می شود که در جهت عمود بر تسمه های باربر نصب می گردد. رابط بار خاصی را تحمل نکرده و تنها شکل ظاهری گریتینگ را حفظ نموده و باعث شکل گیری چشمه ی گریتینگ می شود.

چشمه (مشبندی گریتینگ):

فاصله ی بین تسمه های باربر و رابط از یکدیگر را گویند که در تحمل پذیری گریتینگ تاثیر دارد و معموملا با دوعدد مشخص می شود: x*y . که عدد اول x میزان فاصله ی بین تسمه های باربر و عدد دوم y فاصله ی بین رابط ها از یکدیگر می باشد. کلیه اندازه ها طبق استاندارد ISO به میلیمتر می باشد. هرچقدر فاصله ی بین تسمه های باربر کاهش یابد، در مقابل، وزن بیشتری را قابل تحمل بوده.

به طور کلی، کارشناسان و مهندسین مشاور با تغییر آیتم های مختلف ذکر شده مانند ضخامت و ارتفاع تسمه های باربر، طول رابط و چشمه گریتینگ، بهینه ترین حالت را برای آن در نظر می گیرند.

مشخصات فنی گریتینگ

گریتینگ یا همان صفحات مشبک فلزی را با استفاده از تسمه یا میلگرد و به طور کلی در سه نوع تولید می کنند:

  • تسمه در تسمه
  • تسمه در میلگرد
  • تسمه چهار پهلوی تابیده شده

که در این بین بیشترین کاربرد را گریتینگ تسمه در میلگرد داشته. آنهم به علت وزن کمتر نسبت به مقاومت یکسان با گریتینگ تسمه در تسمه و نیز سرعت بالاتر پروسه تولید.

پوشش گریتینگ

پس از تولید گریتینگ فلزی با استفاده از روشهای مختلف دست ساز، نیمه اتوماتیک و یا اتوماتیک؛ صحبت از روکش و نمای ظاهری آن پیش می آید. همچنین عمر و عدم خوردگی در گریتینگ باعث می شود به فکر پوششی مناسب برای آن باشیم.

پراستفاده ترین نوع پوشش که پیشنهاد اکثر طراحان و مهندسین مشاور بوده، گالوانیزه گرم می باشد.

گریتینگ را طبق استاندارد بین المللی ASTM A123 گالوانیزه می کنند. طبق این استاندارد، ضخامت پوشش گریتینگ ۷۰ میکرون می باشد. البته دیگر نوع پوشش گریتینگ که در برخی موارد مانند ایجاد سطحی عایق یا صنایع هواپیماسازی دیده شده، روکش پلی اتیلن سبک است. در ساختمان های مسکونی و شهرسازی به علت زیبایی و هماهنگی با نما نوع پوشش رنگ بیشترین کاربرد را داشته است. البته گالوانیزه گرم عمر مفید بیشتری را دارا می باشد.

کاربرد گریتینگ

امروزه گریتینگ در انواع مختلف فلزی، گالوانیزه و یا فایبرگلاس، بیشترین کاربرد را در صنعت داشته. اما با توجه به احساس نیاز و پیشرفتهای صورت گرفته، در شهرسازی و بیشتر در زیباسازی معابر و خیابانها استفاده می گردد. همچنین در ابتدا تنها برای کف پوش کارخانه های صنعتی و یا راه پله های سازه های فلزی استفاده می شد. اما اکنون مشاهده می شود می توان با بهینه سازی ساختار و شبکه های آن و حتی انتخاب متریال مناسب، گریتینگ را وارد صنعت ساختمان سازی نیز نموده و راه پله های فرار و اسپیرال (پله گردان) را از نوع گریتینگ طراحی و تولید نمود.

کاربرد گریتینگ در شهرسازی

کاربرد گریتینگ در صنعت:

در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها: به دلیل وجود ذخایر نفتی فراوان در کشور ایران و به طبع آن ساخت تجهیزات پالایش و تولید فرآورده های نفتی، باعث شده است تا این حوزه سهم حداکثر گریتینگ کشور را به خود اختصاص دهد.

همچنین از گریتینگ در سکوهای نفتی در آب های شور، کشتی سازی، صنایع شیمیایی و غذایی، دریچه های فاضلاب، کانال های کابلهای برق و دیتا و گریتینگ زیرپایی استفاده می شود.

کاربرد گریتینگ در شهرسازی:

ساخت راه پله های ساختمان های مسکونی و تجاری، راه پله های فرار، پله های اسپیرال (پله گردان)، حفاظ درب و پنجره ی ساختمان ها و اداره جات دولتی، دور درخت، برای دریچه کانالهای فاضلاب شهری، پل ها و معابر، درپوش جدول بندی خیابان ها، آب نما و نورپردازی میدانها و پارک های تفریحی، ساخت بیلبورد و تابلوهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی و پارکینگ های طبقاتی.<./p>

کاربرد کلاس مقاومت وزنی چیست؟

گریتینگ ها بر اساس مقاومت وزنی شان مطابق با استاندارد بین المللی EN1433 اروپا طبقه بندی می شوند.

کلاس A15 ( تحمل یک و نیم تن به ازای هر محور خودرو ):

مدل هایی که در این کلاس طبقه بندی می شوند، بیشتر برای فضاهای با تردد عابرین پیاده مناسب می باشند. فضاهایی مثل محوطه های بدون تردد اتومبیل، آشپزخانه های صنعتی، استخر ، موتورخانه و …

کلاس B125 ( تحمل دوازده و نیم تن به ازای هر محور خودرو ):

از این کلاس در کف پارکینگ ها، شروع و انتهای رمپ پارکینگ های خصوصی، کف کارخانجات و سایر فضاهای مشابه که اتومبیل های سبک تردد دارند، می توان استفاده نمود.

کلاس C250 ( تحمل بیست و پنج تن به ازای هر محور خودرو ):

این کلاس مناسب فضاهای شهری، به عنوان جایگزین نهرهای روسی و یا شروع و انتهای رمپ پارکینگ های عمومی با تردد بالاست. همچنین در کف سوله هایی که ماشین آلات سنگین تردد دارند نیز می توان از این کلاس وزنی استفاده نمود.

سه موردی که در بالا عنوان شد، پر کاربردترین کلاس های مقاومت وزنی گریتینگ ها است. سایر کلاس ها به ترتیب عبارتند از: E600 ، D400 و F900 که کاربردهای خاص دارند و به عنوان مثال کلاس F900 برای کف فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و تا ۹۰ تن مقاومت دارد!

استاندارد گریتینگ

ساخت هر قطعه ی صنعتی منوط به رعایت اصول و استانداردهای مرتبط می باشد. تولید و گالوانیزه گریتینگ نیز از این قانون مستثنا نبوده و تابع استانداردهای بین الملی گریتینگ می باشد.

استاندارد ساخت گریتینگ مطابق با ANSI MBG 531 & 532 می باشد. همچنین قطعه تولیدی را طبق استاندارد گالوانیزه ASTM A123 آبکاری می کنند.

در استاندارد معرفی شده، مواردی همچون میزان جوشکاری، تلرانس تابیدگی و ابعادی و نیز تلرانس نصب گریتینگ توضیح داده شده. همچنین در بحث گالوانیزه نیز، میزان ضخامت آن، شرایط کار، سطح فلز و نیز روشهای مختلف تست پوشش معرفی شده است.

شرکت‌های سازنده گریتینگ

طی ۱۰ سال گذشته در سطح کشور، شرکتها و کارگاههای متعددی در زمینه تولید گریتینگ تأسیس شده و فعالیت خود را ادامه داده اند که بیشترین این شرکت‌ها در شهر اراک مشغول هستند درواقع اراک به عنوان مهد گریتینگ ایران شناخته شده است. تهران و اصفهان را نیز می توان به عنوان بخش های فعال در این حوزه نام برد.

اکثر شرکت‌های سازنده گریتینگ در ایران، همچنان از روشهای سنتی جهت برش و پانچ تسمه‌های گریتینگ استفاده می‌کنند که این امر با توجه به مراحل ساخت گریتینگ، دارای راندمان پایین‌تری نسبت به روشهای بهینه و اتوماتیک می‌باشد.

اراک توانسته برای اولین بار در ایران دستگاه فیدر تمام اتوماتیک (PLC)، جهت پانج و برش تسمه کویل گریتینگ را طراحی و تولید کرده تا علاوه بر کاهش نیروی انسانی و خطای پانچ کاری، باعث افزایش میزان تولید، راندمان کاری و ایجاد تحول در ساخت گریتینگ گالوانیزه شود.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

  • هانیه اکبرپور
  • ۰
  • ۰

محافظت در مقابل خوردگی فلز پایه به دو شیوه صورت می گیرد. یکی محافظت در مقابل هوای اتمسفر و دیگری حفاظت کاتدی فلز روی و دلیل آن الکترو نگاتیو بودن فلز روی نسبت با آهن یا فولاد است.

سیم مفتول گالوانیزه

این سیم های مفتول به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مفتول گالوانیزه سرد
  • مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه سرد

در روش تولید گالوانیزه سرد، فلز روی با سیستم آبکاری با برق – الکترولیز- روی سیم می نشیند. در نتیجه ضخامت روی کم می باشد و چندان در مقابل رطوبت مقاوم نیست. در نوع گرم ضخامت روی بیشتر است و در نتیجه دیرتر زنگ می زند.

فرآیند تولید مفتول گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزه سرد، بعد از تمیزکاری و اکسید زدایی مفتول سیاه توسط اعمال جریال الکتریکی و با فرآیند الکترولیزر لایه ای بر روی آن قرار می گیرد. این لایه بنا لایه گالوانیزه سرد بوده که در مقایسه با روش گرم بسیار نازکتر می باشد. این فرآیند ضمن مقاوم نمودن مفتول در برابر رطوبت و شکستگی، آن را منعطف نیز می سازد. این عمل با هدف جلوگیری از خوردگی فلز پایه (فولاد) و زنگ زدگی آن انجام می‌شود.

مفتول گالوانیزه به روش سرد معمولاً با قطر ۰.۵ تا ۶ میلیمتر و به دو شکل کلاف و شاخه تولید شده و ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی آن ها تابع میلگردی است که از آن تولید شده است. با توجه به این که در تولید مفتول گالوانیزه از مفتول سیاه استفاده می شود بنابراین بسیار نرم بوده و درصد ازدیاد طولی آن و همچنین مقاومت آن در مقابل خمش و پیچش افزایش می یابد.

مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه گرم یا مفتول سفید که در انگلیسی Hot Dipped Golvanized Wire نیز نامیده می شود ، نوعی از مفتول گالوانیزه است که از طریق گالوانیزاسیون داغ ، مفتول سیاه ( فولاد ST 37 ) حرارت داده شده و روکش دهی می شود .

مفتول گالوانیزه گرم در واقع مفتول سیاه حرارت داده شده ( آنیل شده ) ای است که در اثر حرارت ، کرین آن به حداقل ممکن رسیده ، بسیار نرم و نفوذپذر شده است . آنگاه به واسطه غوطه وری در وان مذاب روی به صورت کاملاً عمقی و زیبا روکش دهی می شود .

دارا بودن سطح صاف و یکدست و نرمی بالا از ویژگی های منحصر به فرد این محصول است . قابلیت خم شدن و پیچیده شدن بالای آن سبب می گردد که در محصولات بافتی نظیر انواع توری حصاری ، گابیون ، سیم خاردار ، توری مرغی و … مورد استفاده قرار بگیرد .

مراحل اجرای گالوانیزه گرم

  • آماده سازی مفتول سیاه جهت گالوانیزاسیون که هم می توان آن ها را در کوره آنیل حرارت داد و نرم کرد یا به صورت کوره در خط این کار را انجام داد. این عمل در دمای ۸۰۰ الی ۹۰۰ درجه فارنهایت انجام می شود و به آن بازپخت نیز گفته می شود .
  • اکسید زدایی به واسطه عبور مفتول سیاه حرارت دهی شده از وان اسید ( اسید شور شدن )
  • عبور از کوره مذاب روی و پس از آن برداشتن روی اضافی از سطح مفتول
  • سیستم خنک کننده که به وسیله آب و هوا انجام می شود
  • سیستم جمع کن که به یکی از سه حالت عمومی معمولی ، عمومی پروانه ای و بغل ریز افقی انجام می شود .
مفتول گالوانیزه

در فرآیند گالوانیزه گرم چه اتفاقی می افتد ؟

گالوانیزاسیون داغ یک فرآیند پوشش دهی آهن و فولاد به وسیله ی روی است . در این پروسه آلیاژهای پایه را در دمای حدود ۸۴۰ درجه فارنهایت ( ۴۵۰ درجه سانتیگراد ) از وان مذاب روی عبور می دهند . هنگامی که مفتول ها از وان مذاب خارج می شوند ، روی خالص ( Zn ) با اکسیژن هوا ( O2 ) واکنش داده و تشکیل زینک اکساید می دهد که آن نیز در واکنشی که با دی اکسید کربن ( Co2 ) تشکیل ماده خاکستری رنگ کربنات روی ( ZnCo3 ) می دهد که یک ماده قوی که از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند . این لایه محافظ که سطح فولاد را به طور عمقی و کامل پوشش می دهد و به عنوان یک سیستم محافظ و مانع بین فولاد و هوا قرار می گیرد و از تاثیر عوامل خورنده جوی بر فولاد جلوگیری می کند .

فلز روی در مقایسه با فولاد، الکتروپوزیتیو است؛ این خاصیت فوق العاده در زمان هایی که پوشش گالوانیزه آسیب می بیند و فولاد در معرض هوا قرار می گیرد ، فلز روی از طریق حفاظت کاتدی همچنان می تواند از فولاد در برابر خوردگی محافظت کند.

نکات قابل ذکر در این زمینه :

۱- می توان با افزودن آلومینیوم به روی مقاومت خوردگی آن را بالا برد .
۲- میزان کربن موجود در فولاد اولیه تعیین کننده میزان نرمی محصول نهایی است .
۳- نکته مهم در این زمینه نرمی و یکدست بودن محصول در طول کلاف است .
۴- ضروری است که مفتول ها به بالاترین سطح از مقاومت برسند تا بیشترین بهره وری و حداکثر عمر مفید را به کاربران خود بدهند .
۵- چندین رشته مفتول به موازات و به صورت خطی از وان روی عبور می کنند .
۶- فاصله ای که مفتول ها ، در وان مذاب روی طی می کنند ، محدود و کم است و این مساله به این دلیل است که مفتول گالوانیزه گرم نهایی بتواند به آسانی خم شود تا بتوان از آن در تولید توری حصاری و سیم خاردار استفاده کرد .
۷- مفتول های گالوانیزه گرم در دو نوع پرکربن ( سفت و مقاوم در برابر خمیدگی ) و کم کربن ( نرم و دارای قابلیت خمیدگی ) موجود است و این باعث می شود که استحکام کششی آن بی حد و حصر باشد که امکان تولید این مفتول ها در طیف وسیعی از فرمت ها وجود دارد .

خصوصیات مفتول گالوانیزه گرم :

  • سازگار با تمام مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی
  • مقاومت بالا در برابر نم ، رطوبت و اکسید شدن ( زنگ زدگی )
  • مقاومت در برابر ساییدگی و پیچیده شدن
  • در دسترس بودن برای همه افراد
  • مقرون به صرفه اقتصادی
  • نگهداری و نصب راحت
  • طول عمر بسیار بالا ( بیش از ۵۰ سال ) در شرایط سخت آب و هوایی
  • دوام و ماندگاری بیش از ۷۰ سال در مناطق خوش آب و هوا ( غیر دریایی و غیر صنعتی )
  • دارای سطحی صاف ، صیغلی و براق

مشخصات فنی مفتول گالوانیزه گرم :

  • تولید در قطرهای ۲ الی ۴ میلیمتری
  • کلاف های تولیدی بین ۵۰ الی ۷۰ کیلویی تولید می شود که بنا به درخواست مشتری قابل تغییر است
  • متریال : فولاد کربن بالا ، سیم فولادی ملایم
  • روکش روی : ۱۰ – ۲۵ g/m2
  • استحکام کششی : ۴۰ – ۸۵ Kg/mm2
  • استاندارد : A411-08 , ASTMB498 , ISO 7989-2

انواع سیم مفتول گالوانیزه :

– سیم نمره ۱۰: ضخامت آن ۳ میلیمتر است. بسته های آن ۵۰ کیلوگرم وزن دارند.

-سیم نمره ۱۲: ضخامت آن ۲/۵ میلیمتر است.بسته های آن ۲۵ و ۵۰ کیلوگرمی می باشند.

-سیم نمره ۱۴: ضخامت آن ۲ میلیمتر است.

-سیم نمره۱۶: سیم نمره ۱/۵= سیم اسکوپ: ضخامت آن ۱/۵ میلیمتر است.بسته های آن ۲۵کیلوگرم وزن دارند.

-سیم نمره۱۸: سیم رابیتس بندی: پر مصرف ترین سیم مفتول گالوانیزه است. ضخامت آن ۱/۲ میلیمتر است.

این نوع سیم چون برای رابیتس بندی استفاده می شود به آن سیم رابیتس بندی نیز می گویند.

-سیم نمره۲۰: سیم عایق بندی: پر مصرف ترین سیم مفتول گالوانیزه بعد از سیم مفتول نمره ۱۸ می باشد.سیم مورد استفاده گل فروش ها و سیم عایق کاری موتور خانه ها می باشد. ضخامت آن ۰/۹ میلیمتر است.

-سیم نمره۲۲: سیم دستگاه جاروسازی: ضخامت آن ۰/۰۷ میلیمتر است. نرمی در این سیم از اهمیت بسزایی برخوردار است.یک سر بودن کلاف سیم و ضخامت مناسب و یکنواخت از دیگر فاکتور های مهم در این سیم می باشد.

-سیم نمره۲۳ : ضخامت آن ۰/۰۶ میلیمتر است.

-سیم نمره۲۴ : ضخامت آن حدود ۰/۵۵ تا ۰/۵۶ میلیمتر است.

-سیم نمره۲۵ : ضخامت آن حدود ۰/۵ میلیمتر است.

-سیم نمره۲۶ : ضخامت آن حدود۰/۴۸ میلیمتر است.

مفتول گالوانیزه ایرانی

مفتول گالوانیزه ایرانی دوام بیشتری در برابر رطوبت و اکسیده شدن دارا می باشد و هر چه کیفیت تولید نوع مفتول بالاتر باشد استقامت آن در برابر رطوبت و زنگ زدگی بیشتر می شود. از طرفی نوع ایرانی ایرادی که دارد وزن کلاف های آن با همدیگر کمی فرق دارد و همچنین در قطر سیم تلرانس یا تغیر قطر دیده می شود.

مفتول گالوانیزه چینی

مفتول گالوانیزه چینی به نسبت نوع ایرانی آن در برابر زنگ زدگی و رطوبت استقامت کمتری دارد و زود تر دچار اکسیده شدن می شود. از طرفی برتری هایی نسبت به نوع ایرانی دارد؛ از جمله نداشتن تلرانس و تغیر قطر در نقاط مختلف کلاف مفتول می باشد که در بعضی مصارف این مسئله مهم می باشد.مزیت بعدی که می توان به آن اشاره کرد انعطاف پذیری می باشد که نوع ایرانی آن دارای انعطاف پذیری کمتری می باشد. اخربن برتری ابن نوع مفتول ها، هم وزن بودن کلاف ها می باشد.

مزیت نوع چینی یکنواختی ضخامت و نرمی مفتول و وزن یکسان کلاف ها می باشد. مزیت نوع ایرانی میزان مقاومت در مقابل زنگ زدگی است؛ بویژه اگر توسط کارخانه های شناخته شده تولید شده باشد، به مراتب بهتر از نوع گرم چینی است. گرم بودن در مفتول های ضخیم مهم تر از مفتول های نازک است.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

 
  • هانیه اکبرپور