ورق فلزی

پیوندها
  • ۰
  • ۰

ورق رنگی چیست؟

پرسش در مورد ورق فولادی رنگی بسیار است. از آن جمله پرسش در خصوص کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی، قیمت ورق رنگی، انواع ورق رنگی شیروانی، نحوه ی تولید ورق رنگی، وزن ورق گالوانیزه رنگی، ضخامت ورق آهنی رنگی و ... این پرسشها و دیگر سوالات مربوط به ورق رنگی را به وفور در صنایع تولیدی شنیده ایم. پیش نیاز پاسخ به این پرسش ها دانستن اطلاعات کلی تر در خصوص این محصول است که در این نوشتار به آنها خواهیم پرداخت.

کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی نیز ازصنایع تولید لوازم خانگی گرفته تا صنعت حمل و نقل و ساختمان سازی گسترده شده است. اما یکی از بیشترین مصارف استفاده از ورق رنگی، ساخت و نصب شیروانی ساختمان در نواحی جغرافیایی با میزان بارندگی و رطوبت بالا می باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری این ورق ها، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز عامل مهمی در انتخاب این ورق ها به عنوان شیروانی ساختمان می باشد.

اگرچه ورق رنگی به طور مجزا به عنوان یکی از محصولات فولادی در نظر گرفته شده و اکثریت قریب به اتفاق تولید کنندگان و تامین کنندگان محصولات فولادی، به آن شخصیتی جداگانه داده اند، لیکن در حقیقت ورق رنگی در ادامه ی تولید ورق گالوانیزه با دامنه ی ضخامتی مشخصی تهیه و تولید می گردد. هدف از تولید ورق رنگی استفاده از آن در کاربردهایی است که اغلب نیاز به فرم دهی و شکل پذیری داشته و لذا هرچقدر ضخامت ورق های گالوانیزه بیشتر شود، امتیاز منفی برای این منظور خواهد بود. از این رو دامنه ی ضخامتی ورق گالوانیزه ای که از آن ورق رنگی تولید می گردد از 0.2 میلیمتر تا 0.7 میلیمتر متغییر می باشد.

با توجه به اینکه ورق های رنگی در طرح های مختلفی شکل دهی می گردند، در بیشتر منابع این طرح ها را به عنوان انواع ورق رنگی معرفی کرده اند، حال آنکه ورق رنگی می تواند در رنگ های مختلفی عرضه گردد و به عبارتی انواع آن در تنوع رنگ ها معنی پیدا می کند. اما طرح هایی از قبیل: شیروانی، طرح سفال، شادولاین، ذوزنقه و کرکره ای نوع فرم دهی این ورق ها را مشخص می کند. هر کدام از این طرح ها با قالب های مخصوصی تولید می گردند. این طرح ها می توانند بر روی ورق های گالوانیزه بدون رنگ با ضخامت پایین نیز اعمال شوند.

یک دستگاه تولید کرکره ای قدیمی در موزه ی صنعت انگلیس

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، رنگ آمیزی ورق ها نیز کاملا به صورت مکانیزه صورت می گیرد. در تولید ورق های رنگی به صورت انبوه امکان استفاده از روش های دستی عملا وجود ندارد. ورق های رنگی ابتدا به صورت اتوماتیک آماده سازی شده و سپس برای رنگ آمیزی در خط تولید قرار می گیرند. رنگ آمیزی می تواند به صورت جداجدا بر روی شیت های برش خورده و یا به صورت پیوسته بر روی یک کلاف انجام گردد. اولین بار کارخانه فولاد مبارکه اصفهان اقدام به تولید ورق رنگی در ایران نمود و پس از آن کارخانجات دیگری همچون هفت الماس قزوین و گروه صنعتی بهمن نیز به این جرگه اضافه شدند.

 

درج تبلیغات در سایت شهر24

تاریخچه ورق های رنگی در ایران

برای اولین بار در کشور، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با همکاری شرکت های تولید کننده لوازم خانگی موفق به تولید ورق رنگی گردیدند. این ورق رنگی که به آن ورق رنگی High Gloss اطلاق گردید مورد استفاده در مصنوعات خانگی از جمله یخچال، ماشین لباسشویی و ... قرار گرفت. سرعت تولید بالا، حذف مرحله ی رنگ کاری در خط تولید لوازم خانگی، افزایش کیفیت سطحی و حذف آلاینده های گازی و بالطبع بهبود فرآیند های زیست محیطی تاثیر مستقیمی در کاهش قیمت تمام شده ی محصولات ساخته شده از ورق رنگی گذاشت. همچنین این کارخانه اقدام به تولید ورق های پیشرنگ نیز نمود به نحوی که اکثر تولید کنندگان لوازم خانگی تمایل به استفاده از این ورق ها در تولید محصولات خود پیدا نمودند. در گام نخست تولید ورق های رنگی، کیفیت ذوب فولاد نیز مورد تحقیق قرار گرفت و کیفیت DQ یا فولاد نرم برای آن پروژه تخصیص داده شد. این موضوع باعث شد تا انعطاف پذیری لازم در ورق ها تامین شده فرم پذیری در کارخانه لوازم خانگی تسهیل گردید. به موازات مشخص شدن کیفیت ذوب، مقدمات تامین پوشش های رنگ اعمالی روی ورق نیز فراهم گردید. متریال اعمالی بر روی ورق عبارت بودند از رنگ تاپ، پرایمر و بک. پارامتر های فرایندی متناسب با تولید این محصول با همکاری گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد و کارشناسان خط ورق رنگی به دقت تعریف و محموله ای در خط ورق رنگی با ویژگی های یادشده تولید و در تاریخ دوم آبان ماه نود و هفت به کارخانه ی نیکسان صنعت ارسال شد.

خوشبختانه به سرعت کارخانجات دیگری همچون هفت الماس قزوین و گروه صنعتی فولاد بهمن نیز به این دایره پیوستند در تامین تقاضای این محصول نقش پر رنگی ایفا نمودند. لازم به ذکر است تا پیش از آن ورق های رنگی تنها به صورت وارداتی از چین ، کره و بعضی کشورهای اروپایی تهیه میشد و مقدار آن نیز بسیار محدود بود. هم اکنون نیز در بعضی از ضخامت ها ورق های رنگی وارداتی هستند. هنگامی که ضخامت ورق پایه پایین باشد امکان انحراف و چروک شدن ورق در قسمت غلتک های لاستیکی وجود دارد. بنابراین تولید چنین ورقهایی با ضخامت پایین نیاز به تکنولوژی پیشرفته ای دارد که در کشور ما هنوز فراهم نشده است.

در تاریخ ششم آبان سال 97 در حضور نمایندگان فنی شرکت فولاد مبارکه و شرکت نیکسان، یکی از کلاف ها در خط برش آن شرکت به صورت ورق درآمد و در بخش فورمینگ شکل داده شد و بدنه ی جانبی یخچال با آن تولید گردید. انعطاف پذیری و خش ناپذیری ورق مطلوب اعلام شد و مورد تایید شرکت نیکسان صنعت قرار گرفت. به این ترتیب سفارش اول این محصول به میزان 20 تن به صورت آزمایشی در کارخانه نیکسان استفاده شد و با بازخورد مثبت مشتری مواجه شد. در تولید آزمایشی این محصول که برای اولین بار در داخل کشور صورت گرفت، شرکت نیکسان، گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد، واحد های گالوانیزه و ورق رنگی، آزمایشگاه ها، متالورژی و فرآیندهای تولید، خرید، فروش و پشتیبانی مشارکت داشتند.

معرفی انواع رنگهای رایج و طرح های فرم دهی ورق های رنگی

ورق های رنگی هم به صورت رول عرضه می گردند و هم به صورت شیت فابریک. پیش از اینکه نمونه هایی از طرح های فرم دهی ورق های رنگی را معرفی کنیم بد نیست تعداد از رنگ های رایج در این ورق ها را نام ببریم.

1 – سفید یخچالی ، 2 – قهوه ای سوخته ، 3 – نارنجی، 4 – پرتقالی، 5 – آبی، 6 – قرمز،  7 – سبز، 8 – آبی نیسانی، 8 – سبز روشن، 9 – سفید، 10 – صورتی، 11 – بنفش، 12 – کرمی، 13 – جگری،

همانگونه که مشاهده می شود انواع رنگها با تنوع زیاد در این ورق ها تولید و عرضه می گردند. اما طرح های رایج ورق های گالوانیزه رنگی به شرح ذیل می باشند.

 

1 – ورق رنگی کرکره ای یا سینوسی

            الف) کرکره ای درشت

            ب) کرکره ای ریز

  • ۹۹/۱۲/۰۵
  • هانیه اکبرپور

نظرات (۱)

  • فیزیوتراپی در منزل
  • سپاسگزارم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی