ورق فلزی

پیوندها

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

من همیشه این سوال را هنگام دیدن یک هواپیما می پرسم که این ماشین پرنده دقیقا از چه چیزی ساخته شده است که با این همه وزن بسیار زیاد، میتواند از زمین بلند شود و پرواز کند و هم سقوط نمی کند و تازه وزنش می تواند بالاتر هم برود! البته اصل اول در طراحی هواپیماها و در کل سازه های فضایی، سعی می کنند تا آن ها را با استفاده از فلزات سبک طراحی نمایند و در عین حال استحکام بسیار زیادی نیز داشته باشد و از ایمنی بالایی نیز برخوردار هستند. 

باید به این مسئله توجه نمایید که به این خاطر که وزن کم هواپیما باعث می شود که قابلیت های هواپیما بسیار بالاتر می رود. به طور مثال باید توجه نمایید که مثلا اگر هواپیما مسافربری یا باربری باشد هر مقدار که وزن هواپیما پایین تر بیاید، به همان میزان نیز مسافر یا بار بیشتر است.

البته این کاهش وزن تا میزان مشخصی امکان پذیر است و علت آن نیز این است که به این خاطر که ایمنی سازه یا هواپیما بسیار مهم میباشد و هواپیما مثل بقیه ی وسایل نقلیه نیست که اگر مشکلی برای آن پیش آمد، با ایمنی بسیار کامل توقف نماید و به مرتفع ساختن مشکل اهمیت دهد. به همین دلیل است که هر نقص کوچکی در ساخت هواپیما توانایی این که به یک فاجعه ی وحشتناک هوایی تبدیل شود را دارا است.

جنس بدنه ی هواپیما

دقیقا به همین خاطر است که جنس سازه ی هواپیما بسیار مورد اهمیت است و فلز و آلیاژی که در ساخت آن به کار می رود، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این جا ما انواع مختلفی از فلزات، آلیاژها و مواد غیر فلزی همانند مواد مرکب در صنایع هوایی و فضایی و در ساخت سازه هایی از جنس هواپیماها، بالگردها، موشک ها، ماهواره ها، فضاپیماها و به صورت کلی وسایلی که لازمه ی آن ها ارتفاع گرفتن میباشد، مورد استفاده قرار می گیرند. با پیشرفت علوم متالوژی و مواد و آلیاژهای فلزی، جنس سازه های هوایی هم تغییرات زیادی پیدا نموده.

ما این جا می خواهیم به شما بگوییم که مهم ترین فلزات و آلیاژ های وسایل نقلیه ی هوایی چه چیزهایی می تواند باشد: فولاد ها، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای تیتانیوم، آلیاژهای نیکل، منیزیم، کبالت، برلیم، نیوبیم، تانتالیم، مولیبدم، تنگستن، وانادیم، زیرکنیوم و در انتها سوپر آلیاژها.

ممکن است که شما نام بیشتر این آلیاژها را تا به حال نشنیده باشید اما باید بدانید که این ها همگی در دنیای ساخت و ساز وسایل هوایی به کار می روند. یکی از نکاتی که باید درباره ی فلزات به کارز رونده در ساخت یک هواپیما بدانید این است که درصد استفاده از آلومینیوم، تیتانیوم و فولاد بسیار بیشتر از سایر فلزها در ساخت هواپیما است و به هیمن خاطر آلیاژهای خاصی که در جاهای خاصی مثل اجزای داخلی موتور هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار استفاده قرار میگیرد.

3334434

در دنیای امروزی کامپوزیت ها به طور زیادی در سازه وسایل هوافضایی استفاده می شوند. مهم ترین خاصیت این مواد وزن بسیار پایین و استحکام بسیار زیاده و این یک اصل مهم در مهندسی سازه میباشد. قسمت های اصلی یک وسیله ی یک هواپیما شامل بال، بدنه، دم، ارابه ی فرود، اجزای متحرک و سطوح قابل کنترل می باشد.

این قسمت ها از اجزای مختلفی تشکیل شده است. به صورت کلی کاربرد آلومینیوم در هواپیما اینگونه است که به عنوان متداول ترین ماده ی مورد استفاده در ساخت هواپیماها، به عنوان فلزی بسیار سبک میباشد. استحکام آلیاژهای آئومینیومی بین ۶ تا ۸ برابر استحکام آلومینیوم خالص است. اصلی ترین کاربرد آلومینیوم در ساخت هواپیما، در ساخت اجزای خم شوند که به آن ها اصطلاحا اجزای خمشی می گویند استفاده می شود.

مهم ترین مزایای آلیاژ هایی همچون آلومینویم وزن پایین تولید آن به شکل های مورد نظر و دارای کارپذیری بالا است. می ریم به کاربرد ، وزن بالای فولاد باعث محدود شدن کاربردش در اسکلت هواپیما می شود اما با این وجود کاربرد زیادی در بعضی از ساخت قسمت های مختلف اسکلت هواپیما دارد و در گذشته دیده شده است که تیرک اصلی و قسمت های دیگری در هواپیما همانند پوسته از انواع مختلف فولاد ساخته میشود.

جنس

تیتانیوم از آن دسته آلیاژهای بسیار مستحکمی هستند که وزنشان از آلیاژهایی همانند آلومینیوم بیشتر است اما در بعضی موارد جایگزین بسیار خوبی بوده است. به طور مثال فلزی همانند تیتانیوم تقریبا ۹ درصد وزن هوایماهای بوئینگ را به خود اختصاص داده است.

از تیتانیوم به صورت یک نوار یا حلقه ی باریک بر روی اسکلت آلومینیومی بدنه می کشند تا از بزرگ شدن ترک های آن جلوگیری نمایند. مخازن سوخت موشک ها و سازه ی ماهواره ها هم بخش های هستند که در ساخت آنان از تیتانیوم استفاده می شود. فلز بعدی، کامپوزیت است.

در واقع کامپوزیت از چند نوع ماده ی مختلف ترکیب شده است که استحکام سازه یا قطعه ی ساخته شده از استحکام مواد یا اجزاء تشکیل دهنده اش، بسیار بالاتر است. کامپوزیت ها در واقع، مواد نسبتا جدیدی در صنعت هوافضا هستند و به علت نسبت استحکام به وزن بالا، توجه ویژه ای به آن ها می گردد.

الیاف ها نیز همانند پارچه هستند و از جنس الیاف های مختلفی همانند شیشه، کربن، کولار و … ساخته می شوند. سایر مواد هم استفاده از ان ها به این صورت است که گاهی در بعضی از قسمت های اسکلت هواپیما، محل های خاص با شرایط خاص وجود دارند که به عنوان مثال می توانیم از اتصالات نام ببریم و بنابراین ممکن است که سایر مواد نیز در ساخت سازه ی اسکلت هواپیما به کار گرفته میشود اما با این مقدار بسیار محدود است.

  • هانیه اکبرپور
  • ۰
  • ۰

ورق رنگی چیست؟

پرسش در مورد ورق فولادی رنگی بسیار است. از آن جمله پرسش در خصوص کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی، قیمت ورق رنگی، انواع ورق رنگی شیروانی، نحوه ی تولید ورق رنگی، وزن ورق گالوانیزه رنگی، ضخامت ورق آهنی رنگی و ... این پرسشها و دیگر سوالات مربوط به ورق رنگی را به وفور در صنایع تولیدی شنیده ایم. پیش نیاز پاسخ به این پرسش ها دانستن اطلاعات کلی تر در خصوص این محصول است که در این نوشتار به آنها خواهیم پرداخت.

کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی نیز ازصنایع تولید لوازم خانگی گرفته تا صنعت حمل و نقل و ساختمان سازی گسترده شده است. اما یکی از بیشترین مصارف استفاده از ورق رنگی، ساخت و نصب شیروانی ساختمان در نواحی جغرافیایی با میزان بارندگی و رطوبت بالا می باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری این ورق ها، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز عامل مهمی در انتخاب این ورق ها به عنوان شیروانی ساختمان می باشد.

اگرچه ورق رنگی به طور مجزا به عنوان یکی از محصولات فولادی در نظر گرفته شده و اکثریت قریب به اتفاق تولید کنندگان و تامین کنندگان محصولات فولادی، به آن شخصیتی جداگانه داده اند، لیکن در حقیقت ورق رنگی در ادامه ی تولید ورق گالوانیزه با دامنه ی ضخامتی مشخصی تهیه و تولید می گردد. هدف از تولید ورق رنگی استفاده از آن در کاربردهایی است که اغلب نیاز به فرم دهی و شکل پذیری داشته و لذا هرچقدر ضخامت ورق های گالوانیزه بیشتر شود، امتیاز منفی برای این منظور خواهد بود. از این رو دامنه ی ضخامتی ورق گالوانیزه ای که از آن ورق رنگی تولید می گردد از 0.2 میلیمتر تا 0.7 میلیمتر متغییر می باشد.

با توجه به اینکه ورق های رنگی در طرح های مختلفی شکل دهی می گردند، در بیشتر منابع این طرح ها را به عنوان انواع ورق رنگی معرفی کرده اند، حال آنکه ورق رنگی می تواند در رنگ های مختلفی عرضه گردد و به عبارتی انواع آن در تنوع رنگ ها معنی پیدا می کند. اما طرح هایی از قبیل: شیروانی، طرح سفال، شادولاین، ذوزنقه و کرکره ای نوع فرم دهی این ورق ها را مشخص می کند. هر کدام از این طرح ها با قالب های مخصوصی تولید می گردند. این طرح ها می توانند بر روی ورق های گالوانیزه بدون رنگ با ضخامت پایین نیز اعمال شوند.

یک دستگاه تولید کرکره ای قدیمی در موزه ی صنعت انگلیس

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، رنگ آمیزی ورق ها نیز کاملا به صورت مکانیزه صورت می گیرد. در تولید ورق های رنگی به صورت انبوه امکان استفاده از روش های دستی عملا وجود ندارد. ورق های رنگی ابتدا به صورت اتوماتیک آماده سازی شده و سپس برای رنگ آمیزی در خط تولید قرار می گیرند. رنگ آمیزی می تواند به صورت جداجدا بر روی شیت های برش خورده و یا به صورت پیوسته بر روی یک کلاف انجام گردد. اولین بار کارخانه فولاد مبارکه اصفهان اقدام به تولید ورق رنگی در ایران نمود و پس از آن کارخانجات دیگری همچون هفت الماس قزوین و گروه صنعتی بهمن نیز به این جرگه اضافه شدند.

 

درج تبلیغات در سایت شهر24

تاریخچه ورق های رنگی در ایران

برای اولین بار در کشور، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با همکاری شرکت های تولید کننده لوازم خانگی موفق به تولید ورق رنگی گردیدند. این ورق رنگی که به آن ورق رنگی High Gloss اطلاق گردید مورد استفاده در مصنوعات خانگی از جمله یخچال، ماشین لباسشویی و ... قرار گرفت. سرعت تولید بالا، حذف مرحله ی رنگ کاری در خط تولید لوازم خانگی، افزایش کیفیت سطحی و حذف آلاینده های گازی و بالطبع بهبود فرآیند های زیست محیطی تاثیر مستقیمی در کاهش قیمت تمام شده ی محصولات ساخته شده از ورق رنگی گذاشت. همچنین این کارخانه اقدام به تولید ورق های پیشرنگ نیز نمود به نحوی که اکثر تولید کنندگان لوازم خانگی تمایل به استفاده از این ورق ها در تولید محصولات خود پیدا نمودند. در گام نخست تولید ورق های رنگی، کیفیت ذوب فولاد نیز مورد تحقیق قرار گرفت و کیفیت DQ یا فولاد نرم برای آن پروژه تخصیص داده شد. این موضوع باعث شد تا انعطاف پذیری لازم در ورق ها تامین شده فرم پذیری در کارخانه لوازم خانگی تسهیل گردید. به موازات مشخص شدن کیفیت ذوب، مقدمات تامین پوشش های رنگ اعمالی روی ورق نیز فراهم گردید. متریال اعمالی بر روی ورق عبارت بودند از رنگ تاپ، پرایمر و بک. پارامتر های فرایندی متناسب با تولید این محصول با همکاری گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد و کارشناسان خط ورق رنگی به دقت تعریف و محموله ای در خط ورق رنگی با ویژگی های یادشده تولید و در تاریخ دوم آبان ماه نود و هفت به کارخانه ی نیکسان صنعت ارسال شد.

خوشبختانه به سرعت کارخانجات دیگری همچون هفت الماس قزوین و گروه صنعتی فولاد بهمن نیز به این دایره پیوستند در تامین تقاضای این محصول نقش پر رنگی ایفا نمودند. لازم به ذکر است تا پیش از آن ورق های رنگی تنها به صورت وارداتی از چین ، کره و بعضی کشورهای اروپایی تهیه میشد و مقدار آن نیز بسیار محدود بود. هم اکنون نیز در بعضی از ضخامت ها ورق های رنگی وارداتی هستند. هنگامی که ضخامت ورق پایه پایین باشد امکان انحراف و چروک شدن ورق در قسمت غلتک های لاستیکی وجود دارد. بنابراین تولید چنین ورقهایی با ضخامت پایین نیاز به تکنولوژی پیشرفته ای دارد که در کشور ما هنوز فراهم نشده است.

در تاریخ ششم آبان سال 97 در حضور نمایندگان فنی شرکت فولاد مبارکه و شرکت نیکسان، یکی از کلاف ها در خط برش آن شرکت به صورت ورق درآمد و در بخش فورمینگ شکل داده شد و بدنه ی جانبی یخچال با آن تولید گردید. انعطاف پذیری و خش ناپذیری ورق مطلوب اعلام شد و مورد تایید شرکت نیکسان صنعت قرار گرفت. به این ترتیب سفارش اول این محصول به میزان 20 تن به صورت آزمایشی در کارخانه نیکسان استفاده شد و با بازخورد مثبت مشتری مواجه شد. در تولید آزمایشی این محصول که برای اولین بار در داخل کشور صورت گرفت، شرکت نیکسان، گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد، واحد های گالوانیزه و ورق رنگی، آزمایشگاه ها، متالورژی و فرآیندهای تولید، خرید، فروش و پشتیبانی مشارکت داشتند.

معرفی انواع رنگهای رایج و طرح های فرم دهی ورق های رنگی

ورق های رنگی هم به صورت رول عرضه می گردند و هم به صورت شیت فابریک. پیش از اینکه نمونه هایی از طرح های فرم دهی ورق های رنگی را معرفی کنیم بد نیست تعداد از رنگ های رایج در این ورق ها را نام ببریم.

1 – سفید یخچالی ، 2 – قهوه ای سوخته ، 3 – نارنجی، 4 – پرتقالی، 5 – آبی، 6 – قرمز،  7 – سبز، 8 – آبی نیسانی، 8 – سبز روشن، 9 – سفید، 10 – صورتی، 11 – بنفش، 12 – کرمی، 13 – جگری،

همانگونه که مشاهده می شود انواع رنگها با تنوع زیاد در این ورق ها تولید و عرضه می گردند. اما طرح های رایج ورق های گالوانیزه رنگی به شرح ذیل می باشند.

 

1 – ورق رنگی کرکره ای یا سینوسی

            الف) کرکره ای درشت

            ب) کرکره ای ریز

  • هانیه اکبرپور