ورق فلزی

پیوندها
  • ۰
  • ۰

گریتینگ چیست؟

گریتینگ، حاصل اتصال و برخورد تسمه های باربر و رابط به صورت شبکه ای در یکدیگر می باشد.

تسمه باربر:

تسمه ای که بار وارده را تحمل می کند و بر روی ساپورتهای دو طرف قرار می گیرد. تمام بار وارده به گریتینگ بر روی تسمه های بابر می باشد. لذا انتخاب ضخامت، ارتفاع و طول تسمه ی باربر، بیشترین تاثیر را در مقاومت و استحکام گریتینگ می گذارد. بدین شکل که با افزایش ضخامت و ارتفاع تسمه ی باربر میزان تحمل بار وارده به افزایش یافته و در مقابل با بلند شدن دهانه ی بارگذاری و به طبع آن طول تسمه ی باربر، مقدار مقاومت کاهش می یابد.

رابط (تسمه، میلگرد یا چهارپهلو):

برای ایجاد شبکه های گریتینگ و تثبیت تسمه های باربر از رابط استفاده می شود که در جهت عمود بر تسمه های باربر نصب می گردد. رابط بار خاصی را تحمل نکرده و تنها شکل ظاهری گریتینگ را حفظ نموده و باعث شکل گیری چشمه ی گریتینگ می شود.

چشمه (مشبندی گریتینگ):

فاصله ی بین تسمه های باربر و رابط از یکدیگر را گویند که در تحمل پذیری گریتینگ تاثیر دارد و معموملا با دوعدد مشخص می شود: x*y . که عدد اول x میزان فاصله ی بین تسمه های باربر و عدد دوم y فاصله ی بین رابط ها از یکدیگر می باشد. کلیه اندازه ها طبق استاندارد ISO به میلیمتر می باشد. هرچقدر فاصله ی بین تسمه های باربر کاهش یابد، در مقابل، وزن بیشتری را قابل تحمل بوده.

به طور کلی، کارشناسان و مهندسین مشاور با تغییر آیتم های مختلف ذکر شده مانند ضخامت و ارتفاع تسمه های باربر، طول رابط و چشمه گریتینگ، بهینه ترین حالت را برای آن در نظر می گیرند.

مشخصات فنی گریتینگ

گریتینگ یا همان صفحات مشبک فلزی را با استفاده از تسمه یا میلگرد و به طور کلی در سه نوع تولید می کنند:

  • تسمه در تسمه
  • تسمه در میلگرد
  • تسمه چهار پهلوی تابیده شده

که در این بین بیشترین کاربرد را گریتینگ تسمه در میلگرد داشته. آنهم به علت وزن کمتر نسبت به مقاومت یکسان با گریتینگ تسمه در تسمه و نیز سرعت بالاتر پروسه تولید.

پوشش گریتینگ

پس از تولید گریتینگ فلزی با استفاده از روشهای مختلف دست ساز، نیمه اتوماتیک و یا اتوماتیک؛ صحبت از روکش و نمای ظاهری آن پیش می آید. همچنین عمر و عدم خوردگی در گریتینگ باعث می شود به فکر پوششی مناسب برای آن باشیم.

پراستفاده ترین نوع پوشش که پیشنهاد اکثر طراحان و مهندسین مشاور بوده، گالوانیزه گرم می باشد.

گریتینگ را طبق استاندارد بین المللی ASTM A123 گالوانیزه می کنند. طبق این استاندارد، ضخامت پوشش گریتینگ ۷۰ میکرون می باشد. البته دیگر نوع پوشش گریتینگ که در برخی موارد مانند ایجاد سطحی عایق یا صنایع هواپیماسازی دیده شده، روکش پلی اتیلن سبک است. در ساختمان های مسکونی و شهرسازی به علت زیبایی و هماهنگی با نما نوع پوشش رنگ بیشترین کاربرد را داشته است. البته گالوانیزه گرم عمر مفید بیشتری را دارا می باشد.

کاربرد گریتینگ

امروزه گریتینگ در انواع مختلف فلزی، گالوانیزه و یا فایبرگلاس، بیشترین کاربرد را در صنعت داشته. اما با توجه به احساس نیاز و پیشرفتهای صورت گرفته، در شهرسازی و بیشتر در زیباسازی معابر و خیابانها استفاده می گردد. همچنین در ابتدا تنها برای کف پوش کارخانه های صنعتی و یا راه پله های سازه های فلزی استفاده می شد. اما اکنون مشاهده می شود می توان با بهینه سازی ساختار و شبکه های آن و حتی انتخاب متریال مناسب، گریتینگ را وارد صنعت ساختمان سازی نیز نموده و راه پله های فرار و اسپیرال (پله گردان) را از نوع گریتینگ طراحی و تولید نمود.

کاربرد گریتینگ در شهرسازی

کاربرد گریتینگ در صنعت:

در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها: به دلیل وجود ذخایر نفتی فراوان در کشور ایران و به طبع آن ساخت تجهیزات پالایش و تولید فرآورده های نفتی، باعث شده است تا این حوزه سهم حداکثر گریتینگ کشور را به خود اختصاص دهد.

همچنین از گریتینگ در سکوهای نفتی در آب های شور، کشتی سازی، صنایع شیمیایی و غذایی، دریچه های فاضلاب، کانال های کابلهای برق و دیتا و گریتینگ زیرپایی استفاده می شود.

کاربرد گریتینگ در شهرسازی:

ساخت راه پله های ساختمان های مسکونی و تجاری، راه پله های فرار، پله های اسپیرال (پله گردان)، حفاظ درب و پنجره ی ساختمان ها و اداره جات دولتی، دور درخت، برای دریچه کانالهای فاضلاب شهری، پل ها و معابر، درپوش جدول بندی خیابان ها، آب نما و نورپردازی میدانها و پارک های تفریحی، ساخت بیلبورد و تابلوهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی و پارکینگ های طبقاتی.<./p>

کاربرد کلاس مقاومت وزنی چیست؟

گریتینگ ها بر اساس مقاومت وزنی شان مطابق با استاندارد بین المللی EN1433 اروپا طبقه بندی می شوند.

کلاس A15 ( تحمل یک و نیم تن به ازای هر محور خودرو ):

مدل هایی که در این کلاس طبقه بندی می شوند، بیشتر برای فضاهای با تردد عابرین پیاده مناسب می باشند. فضاهایی مثل محوطه های بدون تردد اتومبیل، آشپزخانه های صنعتی، استخر ، موتورخانه و …

کلاس B125 ( تحمل دوازده و نیم تن به ازای هر محور خودرو ):

از این کلاس در کف پارکینگ ها، شروع و انتهای رمپ پارکینگ های خصوصی، کف کارخانجات و سایر فضاهای مشابه که اتومبیل های سبک تردد دارند، می توان استفاده نمود.

کلاس C250 ( تحمل بیست و پنج تن به ازای هر محور خودرو ):

این کلاس مناسب فضاهای شهری، به عنوان جایگزین نهرهای روسی و یا شروع و انتهای رمپ پارکینگ های عمومی با تردد بالاست. همچنین در کف سوله هایی که ماشین آلات سنگین تردد دارند نیز می توان از این کلاس وزنی استفاده نمود.

سه موردی که در بالا عنوان شد، پر کاربردترین کلاس های مقاومت وزنی گریتینگ ها است. سایر کلاس ها به ترتیب عبارتند از: E600 ، D400 و F900 که کاربردهای خاص دارند و به عنوان مثال کلاس F900 برای کف فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و تا ۹۰ تن مقاومت دارد!

استاندارد گریتینگ

ساخت هر قطعه ی صنعتی منوط به رعایت اصول و استانداردهای مرتبط می باشد. تولید و گالوانیزه گریتینگ نیز از این قانون مستثنا نبوده و تابع استانداردهای بین الملی گریتینگ می باشد.

استاندارد ساخت گریتینگ مطابق با ANSI MBG 531 & 532 می باشد. همچنین قطعه تولیدی را طبق استاندارد گالوانیزه ASTM A123 آبکاری می کنند.

در استاندارد معرفی شده، مواردی همچون میزان جوشکاری، تلرانس تابیدگی و ابعادی و نیز تلرانس نصب گریتینگ توضیح داده شده. همچنین در بحث گالوانیزه نیز، میزان ضخامت آن، شرایط کار، سطح فلز و نیز روشهای مختلف تست پوشش معرفی شده است.

شرکت‌های سازنده گریتینگ

طی ۱۰ سال گذشته در سطح کشور، شرکتها و کارگاههای متعددی در زمینه تولید گریتینگ تأسیس شده و فعالیت خود را ادامه داده اند که بیشترین این شرکت‌ها در شهر اراک مشغول هستند درواقع اراک به عنوان مهد گریتینگ ایران شناخته شده است. تهران و اصفهان را نیز می توان به عنوان بخش های فعال در این حوزه نام برد.

اکثر شرکت‌های سازنده گریتینگ در ایران، همچنان از روشهای سنتی جهت برش و پانچ تسمه‌های گریتینگ استفاده می‌کنند که این امر با توجه به مراحل ساخت گریتینگ، دارای راندمان پایین‌تری نسبت به روشهای بهینه و اتوماتیک می‌باشد.

اراک توانسته برای اولین بار در ایران دستگاه فیدر تمام اتوماتیک (PLC)، جهت پانج و برش تسمه کویل گریتینگ را طراحی و تولید کرده تا علاوه بر کاهش نیروی انسانی و خطای پانچ کاری، باعث افزایش میزان تولید، راندمان کاری و ایجاد تحول در ساخت گریتینگ گالوانیزه شود.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی